Hoppa till innehåll

Svaret på frågan är självklart – JA!

I Sverige har vi ett fantastiskt föreningsliv med mycket ideella krafter som gör det möjligt för våra föreningar att kunna bedriva sina verksamheter. När man som förälder ställer upp som tränare så har man ju inte alltid en bakgrund inom sporten, men man vill ställa upp, och ofta blir det fantastiska resultat.
Men ju äldre och kunnigare barnen blir, desto större krav ställs på tränaren.
När vi går upp i seniorverksamheter, så verkar det vara mer öppet för alla att tycka och tänka och ha åsikter på sitt lags tränare och coacher – och det finns många experter på åskådarplatsen som vädrat sina funderingar….

När elitklubbar, ofta inom lagsporter, inte når den framgång som man hade hoppats på under säsongen, så bestämmer sig en del styrelser för att byta ut tränaren/coachen.
När styrelsen går ut med detta offentligt, så säger de ofta ”vi har gemensamt kommit fram till att våra vägar kommer att skiljas åt, och även insett att det är bra för spelarna att de får höra en ny röst”.
I värsta fall så har styrelsen varit tvungna att byta ut tränaren på grund av att denna har ”förlorat omklädningsrummet” – dvs spelarna har slutat att lyssna eller tro på sin coach…..

Det är inte likadant i näringslivet, men kravbilden på en ledare är samma – man skall med sina mänskliga och materiella resurser nå uppsatta mål – och man skall göra det bättre än sina konkurrenter.
Tänk bara tanken att om man kunde med 90 medarbetare klara av det som man behöver 100 medarbetare hos ett konkurrerande företag – vilken konkurrensfördel!

Skillnaden ligger i ledningslinjen!

Det handlar inte om att köra slut på medarbetare, utan det är en enorm skillnad om man som medarbetare känner sig delaktig, engagerad, att man trivs på jobbet, i gruppen och känner att man kan utvecklas, eller som en chef sade till mig – ”jag vill att våra medarbetare hellre visslar när man går till jobbet – än från jobbet”’

De flesta av oss blir nog rätt smickrade när man blir tillfrågad om man vill ta över som teamledare, säljledare eller ta ansvar för någon funktion i företaget. Helst kanske man skulle vilja säga ja direkt, men ledningen kanske vill att man skall funderar på det först.
När man kommer hem så börjar tankarna snurra runt.
Man väger både för och nackdelar mot varandra, sedan bestämmer sig de flesta rätt så snabbt – för att tacka ja!
Bakgrunden till beslutet är – ”tänk om jag säger nej till erbjudandet……vilken idiot kommer de då att välja……lika bra att säga ja…..”
Eller?….så kanske inte ni tänkte, men jag lovar er, det är väldigt många gjorde sitt val med detta som anledning…

Men vad skall man tänka på när man sagt ja till den nya rollen – hur skall man agera – vad bör man göra för att få ett bra genomslag som ledare och nå uppsatta mål – få rätt output?

Här är några tips på vägen:

  • Gör klart och förankra era mål – både mål och syfte för gruppen och fördela även roller och ansvarsområden inom gruppen.
  • Etablera en öppen och effektiv kommunikation – det underlättar samarbete och idéutbyte!
  • Uppmärksamma bra prestationer!
  • Våga ge feedback när medarbetare inte når hela vägen fram – men tänk på då på hur du gör det – använd gärna rosa/risa/rosa-metoden.
  • Öka kunskapen om mänskligt beteende –förstå individuella motivationsfaktorer för att kunna stödja varje medarbetare.
  • Lär dig hur göra för att sälja in och nå ut med ditt budskap – få människor med dig!
  • Var ett föredöme – lev som du lär – tänk på att medarbetare kopierar dina sämsta beteenden…

    och sist men inte minst
  • Var en kraftgivare – var inspirerande och engagerad – tänk på att du måste ge för att få!


Att växa in i rollen som ledare är inte alltid lika lätt, det kanske tar ett tag, och du blir garanterat många erfarenheter rikare – men våga säga ja till jobbet – tro på dig själv – och framför allt tro på dina medarbetares förmåga, det brukar vara ett bra recept till framgång!