Hoppa till innehåll
Hem » ”When the flag drops – the bullshit stops”

”When the flag drops – the bullshit stops”

Uttrycket kommer från motorsporten som innebär att allt det snacket man haft innan om hur bra man är – går från ord till handling när racet startar – nu är det upp till bevis. Alla förberedelser man gjort – hur man tränat och vad man har på startlinjen – allt ställs nu på sin spets – håller man i konkurrensen eller var det bara snack?

Nu har man i de flesta företag uppdaterat sin verksamhetsidé och lagt sina budgetar för 2024. En del branscher har haft en enorm tillväxt – där sätter företagen nya offensiva mål. Andra branscher har det haft det väldigt tufft – där har företag tvingats att slimma och trimma sin organisation, men måste nu börja att tänka mer offensivt framåt och få med sig alla i en positiv anda.

Hur gör företag för att bli vinnare när konkurrensen är tuffare än någonsin?

Det finns några helt avgörande framgångsfaktorer för säljfunktioner som man måste gjort klart och arbetat igenom för att snabbt komma ur startblocken 2024, och för att sedan få till en kontinuitet.Detta skulle jag kunna skriva spaltmeter om och dela med mig av de erfarenheter som jag gjort de senaste 20–25 åren. Men en intressant reflektion är att det faktiskt är många företag som växer fastän deras marknad krymper. Ofta hör man ett helt annat mindset hos dem – de menar att det är ju just nu som det finns en enorm chans att ta marknadsandelar – så de bestämmer sig för att ha högkonjunktur…

Man brukar säga att konkurrens är kul – så länge man är bäst!

  • Vad skall ni vara bäst på 2024?
  • Vad är ert mindset?
  • Vad skall ni göra som andra inte orkar, eller är beredda att göra för att bli vinnare?


Starten går 1/1 2024 och målgången är den 31/12 2024.
Bestäm er för att 2024 är året då ni går från ord till handling – tar målflaggan först!