Man har sedan många år insett att ett varumärke bygger på att man hela tiden skall leva upp till, och eller till och med överträffa kundens förväntningar.
Att kvalitetssäkra sin produktion, att göra revisioner och jobba med ständiga förbättringar, är en självklarhet för många bolag. Det intressanta är – det är inte en självklarhet för företag att kvalitetssäkra intäkterna – går det ens att göra?
Svaret med största sannolikhet, är att den tekniska utvecklingen är det som kommer att göra det möjligt att utveckla och förbättra säljprocesserna. Redan idag använder man digitala marknadsföringsstrategier för att locka nya kunder och bevara befintliga, och den ökade användningen av intelligent automation gör att man ytterligare kan effektivisera och förbättra kundinteraktionen.
Var kommer då säljarna in i bilden? Kommer de att ersättas av tekniken? Ja med stor sannolikhet som kommer en del att försvinna, vissa funktioner kommer att ersättas helt med teknik, och säljare som inte hänger med i utvecklingen kommer att fasas ut.
Ett skrämmande scenario, det som bara för några år sedan torde sig vara omöjlig tanke, att den tekniska utveckling kommer att göra att säljare som inte tillför ett värde – ersätts med teknik, har blivit ett faktum.
Jag tror på säljare – jag tror på säljare som ett valt konkurrensmedel – men jag tror på riktigt professionella säljare och påverkare – och den kravställningen har ökat rejält!
Utgångspunkten är alltid att ens säljare skall vara bättre än de som de konkurrerar mot!
Alltså är antalet aktiviteter som en säljare genomför, hur bra man presenterar och når ut, vilket engagemang man väcker, hur bra man förstår och är insatt i kundernas behov och kan ge dem rätt lösning – helt avgörande.
Man jämförs mer än någonsin tidigare, man måste vara alert – på tå, hänga med – utveckla sig, anpassa sig – bygga relationer, tillföra det värde så att kunderna ser en som en naturlig samarbetspartner som hjälper dem att nå sina mål.
Rollen att vara säljare – att skapa och genererar intäkter och utveckla långsiktiga och lönsamma kundrelationer, har gått in i nästa fas – en ny nivå – och det kommer bli tufft och utmanande för många.
Självklart är alla säljare i ett bolag men några är det lite mer än andra – och de säljarna – måste vara bättre än någonsin.